Palvelumuotoilusta apua asiakkaalle

IT-palveluyhtiö CGI:n tekemän kyselytutkimuksen mukaan suomalaisyritysten kiinnostus palvelumuotoilua kohtaan on kasvamassa.

Palvelumuotoilusta apua asiakkaalle

Erään palvelumuotoilutoimiston johtaja arvioi alkuvuodesta, että alalle tarvitaan pian tuhansia uusia työntekijöitä. Heitä luulisi riittävän jonoksi asti, ainakin mikäli Helsingin Sanomia on uskominen – palvelumuotoilija kun on kuulemma 2000-luvun “kuuma ammatti”.

Mitä tämä palvelumuotoilu oikein on, ja miksi se nostaa päätään juuri nyt?

Palvelumuotoilu mielletään helposti korkealentoiseksi yritysjargoniksi, joka liitetään monimutkaisiin tuotantoprosesseihin ja tuotteisiin. Suomessa sanaan on saattanut törmätä yritysmaailmaa useammin esimerkiksi soteuudistuksesta puhuttaessa.

Älä kuitenkaan anna tämän hämätä, sillä palvelumuotoilun tavoite on loppujen lopuksi melko yksinkertainen – sillä pyritään parantamaan asiakkaan palvelukokemusta.

Palvelumuotoilulla voidaan muokata niin fyysistä ympäristöä kuin näkymättömiä prosessejakin – eli suomeksi sanottuna puuttua mihin tahansa työtiloista tervehdystapaan.

Me Fincumetilla kehitämme palveluamme nopeammaksi ja joustavammaksi palvelumuotoilun avulla esimerkiksi Niemen Romukaupassa Helsingin Tattarisuolla sekä erilaisissa yhteishankkeissa asiakkaidemme kanssa. Paras palvelu on niin saumatonta, että asiakas ei edes huomaan sen solmukohtia. Sen sijaan hän on tyytyväinen, kun on saanut ratkaisun ongelmaansa helposti ja nopeasti.

Toimialat ja työskentelytavat saattavat siis mullistua, mutta yksi asia on varma – asiakas on aina oikeassa vaatiessaan parasta palvelua.